21/06/2014

Panduan Membeli Cermin Mata Kanak-Kanak

Panduan Membeli Cermin Mata Kanak-Kanak

Masih Kecil tapi sudah Rabun dan Bercermin Mata. Oh! Ayla Berkaca Mata bagai ni untuk gambar cover entri Panduan Membeli Cermin Mata Kanak-Kanak ni aje. Tak rabun okey. Makan carrot mengalahkan arnab, agak-agak la nak kata rabun pun (cakap besau) Hahaha. Tapi, kenapa ramai kanak-kanak memakai cermin mata zaman sekarang. Mesti mereka Rabun, Ops! hipotesis itu tidak berapa tepat yer. Becermin mata tak semestinya rabun aje. Ini la namanya Gaya Mutu Keunggulan. Hebat sungguh Pengaruh K-Pop dan Cermin Mata. Bukan aje anak-anak yang dicermin matakan, anak kucing pun menjadi mangsanya ke'K-Pop'annya.

10 Panduan untuk Ibu Bapa Membeli dan Memilih Cermin Mata untuk Kanak-Kanak agar sesuai dan menjadikan kanak-kanak lebih berketerampilan

Membeli Cermin Mata Kanak-Kanak sekarang ini sangat mudah. Hampir setiap optemetris ada menjual cermin mata untuk kanak-kanak. Cuma Kebanyakan ibu bapa sukar untuk memilih Cermin Mata yang sesuai untuk kanak-kanak, tahan lasak dan tidak mudah rosak disebabkan perangai budak yang aktif ya amat sangat. Kalau dibelinya yang keras berbesi tak dipakainya pulak sebab takde style. Nanti tak pasal digelakkan kawan kat sekolah. Seiring Program Permata DS Rosmah Mansor, setiap anak permata negara. Ayla seakan terpanggil untuk mempermatakan lagi setiap anak-anak di Malaysia yang ada masalah rabun mata. Berikut ialah 10 Panduan untuk Ibu Bapa Membeli dan Memilih Cermin Mata untuk Kanak-Kanak agar sesuai dan menjadikan kanak-kanak lebih berketerampilan.

Pilih Bingkai Yang Kecil

Pilihlah saiz bingkai sekecil yang boleh yang sepadan dengan muka anak anda. Ini akan mengurangkan ketebalan kanta setelah cermin mata siap. Bagi kanak-kanak yang perlu preskripsi (degree) yang tinggi, masalah yang timbul adalah kanta yang tebal. Jika Bingkai yang dikenakan besar maka ketebalan kanta akan bertambah. Ini menyebabkan gangguan penglihatan pada bahagian tepi medan penglihatan (distortion) serta menambahkan ketidakselesaan akibat kanta yang berat.

Biar Anak Membuat Pilihan

Biarlah anak kita sendiri yang pilih bingkai yang mereka berkenan. Ini akan meningkatkan kemungkinan mereka akan pakai cermin mata itu selalu dan takkan rasa malu untuk berdepan dengan orang lain ketika memakai cermin mata. Tapi kalau nampak tidak semegah mana tetapi mahal sangat. Jangan la diikutkan sangat, nanti tak pasal-pasal lari bajet nak beli Tudung Fareeda.

Plastic vs Metal

Plastik lebih ringan, sukar dilentur dan tahan lasak membuatkan Bingkai plastik menjadi pilihan untuk kanak. Walaupun mcm tu. trend terbaru Bingkai metal mempunyai ciri-ciri sperti plastik dengan mencampurkan pelbagai alloy. Bingkai metal juga mempunyi kelebihan itu diadjust apabila bengkok (tidak seperti Bingkai plastic yang akan terus patah kerana tidak mudah lentur). Jika ibu bapa bercadang untuk mengambil Bingkai metal, pastikan anak-anak tidak alergic pada metal tertentu.


Pilih Bingkai Yang Terletak Betul Pada Hidung

Menjadi masalah untuk pilih Bingkai plastic kerana tiada 'nosepad' untuk menyokong bingkai kepada hidung kanak-kanak yang belum developed lagi tulang hidung mcm org dewasa. Biasenye cermin mata akan tergelongsor bila anak-anak kite memakainya, Tambah-tambah lagi dengan lens yang tebal dan berat. Dalam kes ini, Bingkai metal menjadi penyelesaian kerana terdapat 'nosepad' yang boleh diubahsuai mengikut ketinggian hidung anak-anak kita. Walaupun begitu. Jika ketahan ingin diambil kira, pilih Bingkai plastic yang mempunyai gap yang paling minimum dengan batang hidung anak kite

Pilih Bingkai Yang Betul-Betul Mencangkuk Telinga

Untuk kanak-kanak yang lasak, adalah perlu cermin mata terletak kukuh di mata mereka. Bingkai yang mengcangkuk terus dibelakang telinga memberikan keselasaan pada anak-anak untuk melakukan aktiviti yang sedikit lasak. Walaupun begitu, bagi kanak-kanak yang hanya perlu memakai cermin mata kadang-kadang, bingkai cermin mata yang lurus di hujung telinga sudah memadai. 

10 Panduan untuk Ibu Bapa Membeli dan Memilih Cermin Mata untuk Kanak-Kanak agar sesuai dan menjadikan kanak-kanak lebih berketerampilan

Memilih Bingkai yang Ada Spring

Spring penting untuk jadikan Bingkai yang dipakai lebih lasak. Pasal budak-budak ni lasak. Bukak pakai cermin mata memang tak proper. Kalau ada spring memang dapat jimat kos untuk mengganti cermin mata anak-anak.

Jangan Pilih Lens Yang Rapuh

Bila korang dan anak-anak dah masing-masing berstuju dengan pilihan Bingkai, Kanta pulak perlu diberi pertimbangan. Kanta perlulah yang punyai daya tahan impak yang tinggi. Lens terbaik  adalah lens 'polycarbonate'. Lens ini ringan, tidak mudah pecah, ada UV protection. Kalau terduduk ke ape ke takdenya pecah. Tapi bercalar tetap bercalar.

Kenalpasti Jenis Warranty

Dapatkan Bingkai dan kanta yang ada warranty. Maklumlah, kanak-kanak ni biasanye bukan dapat tahan lama cermin mata mereka. Kadang 3 bulan dah bengkok, patah dan sebagainya. Ibu bapa juga perlu mendapatkan perakuan warranty lens dari kedai jika lens yang ditempah adalah diclaim sebagai scratch-proof atau anti pecah. Ini penting untuk mengelakkan ditipu. kadang-kadang kedai-kedai claim yang lens yang mereka bagi ade macam-macam, tahan tu la, tahan ni la, tapi masa minta claim, mereka tak bagi apa-apa replacement pun.

Pertimbangkan Tentang 'Spare'

Kanak-kanak dengan prescription yang tinggi perlu lah disediakan cermin mata 'spare'. Kanak-kanak dengan degree yang tinggi pasti akan terganggu aktiviti seharian jika tanpa cermin mata. Adalah perlu juga di buat 'spare' untuk mewujudkan pasangan yang berlainan untuk aktiviti yang berlainan. Contohnya cermin mata yang lebih lasak untuk bermain dan satu lagi pasang yang agak 'cool' dan 'skema' untuk dibawak ke sekolah.

Dapatkan Satu Salinan Preskripsi Anak Anda

Minta doktor salinan preskripsi degree untuk anak korang, Ini adalah penting juga untuk korang monitor tahap kerabunan anak anda. Dapatkan maklumat lanjut tentang jenis rabun yang anak korang alami. Serta kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku ke atas mata anak anda jika tidak memakai cermin mata.Ibu bapa dapatlah gunakan modal ini untuk educate anak untuk pakai cermin mata yang dipilih itu.

Panduan Membeli Cermin Mata Kanak-Kanak

Masalah Rabun pada kanak-kanak

Rabun pada kanak-kanak perlu mendapat perhatian dari ibu bapa dan tiada kompromi. Penglihatan mata yang kurang jelas pastinya menganggu proses pembelajaran kanak-kanak di sekolah. Kementerian pelajaran juga amat menitik beratkan masalah mata di seluruh sekolah di Malaysia. Semoga Panduan Membeli Cermin Mata Kanak-Kanak ini bermanfaat kepada para ibu bapa diluar sana. Please remember this, setiap kanak-kanak PERMATA negara.
Ayla Arissa Blog
Ayla Arissa Blog
Hootoh Blog Blogger Free Ping website and RSS feed