01/04/2014

Aktiviti dan Tema Hari Jadi Kanak-Kanak di Malaysia

Idea Tema menarik Sambutan Hari Lahir dan Aktiviti menyeronokkan di Majlis Hari Jadi untuk Kanak-Kanak. Selamat Hari Jadi ke 3 Tahun untuk Ayla Arissa Semoga Di Panjangkan Umur dan Di Murahkan Rezeki InsyaAllah. 4 Tema Hari Jadi Kanak-kanak Paling Popular di Malaysia. Doa Hari Lahir Untuk Sahabat.

Aktiviti dan Tema Hari Jadi Kanak-Kanak di Malaysia

Sambutan Hari Jadi Ayla Arissa ke 3 Tahun

Kesederhanaan! Versi belated birthday di rumah Nenek. Tiada Jemputan kawan-kawan, cuma kaum keluarga dan saudara mara datang meraikan. Agar lebih Dramatik dan ada sentuhan emosi,  nyanyian Lagu  Allah Selamatkan Kamu beramai-ramai Sempena Majlis Hari Jadi Ke-3 Tahun Ayla oleh Baba, Ibu, Atuk, Nenek dan Acik.

Aktiviti dan Tema Hari Jadi Kanak-Kanak di Malaysia


Birthday Girl pula tiba-tiba menangis. Mungkin saja terharu dengan Kek Birthday yang dipagari KitKat dan dilitupi Gula-gula M&N. Manakala Ayoh Long pula menyanyi santai dengan suara microsonic yang tak mampu didengari manusia biasa, hanya Baby Hamiya saja kelihatan terpesona. Wah! Tentunya Lagi hebat kalau Ayah Chu ada sekali, dapatlah Ayla dengar Birthday Song versi Russia.

Russian Birthday Song


Sesi Hembus atau Tiup Lilin ketika Sambutan Hari Lahir tidak lagi diamalkan. Safety First - Api ketika kecil menjadi kawan dan ketika besar menjadi Lawan. Aksi meniup lilin hanya berlaku ketika bekalan elektrik terputus sahaja.

Tema dan Aktiviti menarik sempena Hari Lahir

Seiring peningkatan usia, semakin bertingkek-tingkek perkara dan peristiwa yang sudah Ayla lalui. Demi menjadi lebih baik, mungkin tahun hadapan Sempena Hari Jadi ke 4 Tahun akan disambut dengan cara yang Full Islamic. Mungkin Buat Majlis doa selamat sempena Hari Jadi. Erm! Tapi ada ke Sambutan Birthday dalam Islam. Kang beria-ria niat baik berdoa selamat, kot jadi Bida'ah pulak. Kemuskilan Agama ni tak boleh main rasa-rasa. Nak call Ustaz Azhar Idrus, credit habis pulak. Semua itu dugaan. Untuk sementara, try usha di internet. Mana la tau Malaysia dah keluarkan Fatwa Hukum Sambutan Hari Lahir, tapi aku yang terlepas pandang.

Sambutan Hari Lahir sebagai Bid'ah yang Harus

Adapun dalam Islam, hukum sambutan hari lahir ini hanya mulai dibincangkan oleh sebahagian ulama-ulama mutaakhirin kerana sambutan ini sememangnya tidak dilakukan pada zaman Rasulullah SAW dahulu. Prof. Dr. Ahmad Syurbasyi dalam kitabnya "Yas-aluunaka fiddin" menyatakan Maulid atau Sambutan Hari Lahir dibawa masuk oleh Kerajaan Fatimiyah di Mesir pada abad ke 4 Hijrah dan kemudian di Iraq (mosul) oleh Syaikh Umar bin Muhammad bin Malla.Buku maulid yang pertama dikarang oleh Hafiz bin Dahiya dengan maudu' "At-Tanweer fi Mawlidil Basyirin Nadzir".  

Maulid atau Hari Lahir ini kemudian disambut oleh Sultan dan Pemerintah dan akhirnya umat Islam semakin menjadi-jadi sambutan hari lahir mereka. Beliau juga dalam buku berkenaan menghukumkan Sambutan Hari Lahir sebagai Bid'ah yang Harus. Iaitu Bid'ah kerana tidak disambut semasa zaman Rasulullah dan harus kerana tiada nas atau hadith yang melarang sambutan berkenaan. Sumber: Hukum Sambutan Hari Lahir.

Aktiviti dan Tema Hari Jadi Kanak-Kanak di Malaysia

Rancang Majlis Hari Jadi yang Meriah

Merancang Majlis Hari Jadi untuk anak-anak mungkin lebih rumit berbanding orang dewasa. Aktiviti, idea dan bahan-bahan Birthday Party Kanak-kanak agak terhad di Malaysia. Tiada Idea dan Buntu! Trimas KIDS PARTY ZONE - KPZ Empat Bintang dari Princess Ayla Arissa. Perkongsian Ilmiah, pengalaman dan juga idea-idea sebegini harus diperbanyakkan supaya dapat dijadikan rujukkan dalam meringankan beban melakukan perancangan dan persiapan sesuatu Majlis Hari Lahir, terutamanya ibu bapa yang sibuk bekerja.

4 Tema Hari Jadi Kanak-kanak Paling Popular di Malaysia

Idea dan Tema Sambutan Hari Jadi Kanak-Kanak Paling popular di Malaysia. Perancangan, Aktiviti dan Idea Sambutan Hari Lahir boleh dibuat Sendiri (DIY) Do It Yourself. Ia seperti sentuhan pribadi yang lebih bermakna. Oh! Lagi Pujangga Jingga.

Hari Jadi Bertema Upin dan Ipin

Tema Birthday Paling Popular di Malaysia. Hampir seluruh kanak-kanak di Malaysia gemarkan kartun Upin & Ipin. Namun masalah utama tema ini ialah menyesuaikan Watak Upin & Ipin dengan Hari Jadi kanak-kanak perempuan.

Aktiviti dan Tema Hari Jadi Kanak-Kanak di Malaysia

Salah satu cara untuk menonjolkan anak-anak anda adalah dengan meletakkan nama disetiap poster  Upin & Ipin. Tema biru serta kuning masih boleh dikekalkan. Sekiranya anda membuat kek harijadi bolehlah dibuat edible sticker dimana gambar kanak-kanak disertakan bersama-sama gambar Upin & Ipin.

Hari Jadi Bertema Hello Kitty

Hari Lahir Gurly bertemakan Hello Kitty. Karakter kartun popular merupakan kucing comel yang terkenal dengan riben merah atau merah jambunya. Tema Birthday bolehlah menggunakan riben tersebut sebagai tema hiasan utama. 

Aktiviti dan Tema Hari Jadi Kanak-Kanak di Malaysia

Riben-riben ini bolehlah dibuat dalam pelbagai saiz dan dihias di dinding, digantung dan diletakkan di straw untuk minuman. 

Hari Jadi Bertema Ladybird atau Polkadots

Tema polka-dots merupakan tema yang sangat comel terutamanya untuk kanak-kanak yang masih kecil. Polka dots boleh dikaitkan dengan Kumbang Ladybird dimana warna merah hitam boleh menjadi warna tema majlis atau warna-warna pastel yang lain.

Aktiviti dan Tema Hari Jadi Kanak-Kanak di Malaysia

Untuk memeriahkan lagi suasana dimajlis, sampaikan kepada tetamu bahawa tema adalah polka dots dan sekiranya mereka boleh hadir memakai pakaian bercorak polka dots yang juga senang didapati. Baju birthday girl sebolehnya bertema polka dots hitam dengan background merah.

Hari Jadi Bertema Barbie In Paris

Hiasan tediri daripada laluan karpet merah, pentas kecil untuk mengambil gambar, poster gergasi baju, kasut, menara eiffel dan juga pinata berbentuk anjing putih.

Aktiviti dan Tema Hari Jadi Kanak-Kanak di Malaysia


Doa Hari Lahir Untuk Sahabat


Bismillahirahmanirrahim
Alhamdulillahirabbil 'Alamin Hamdan Yuwaafi Ni'Mahuu Wa Yukaafi Maziidah. Ya Rabbana Lakal Hamdu Kama Yanbaghi Li Jalaali Wajhikal Kariimi Wa Adzhiimi Sulthonik. Allahumma Sholli 'Alaa Sayyidina Muhammaddin Wa 'Alaa Sayyidina Muhammad.

Ya Allah sesungguhnya hambaMu ini memohon dengan penuh pengharapan kepadaMu Ya Allah sempena ulangtahun kelahiran sahabatku ini, Kau Panjangkanlah umurnya dan kurniakan kepadanya kehidupan yang lebih bahagia dan berjaya dari tahun2 sudah. Kurniakanlah kepadanya rezeki yang murah, banyak, berkat dan direstuimu Ya Allah. Jauhkanlah sahabatku ini dari belenggu kesusahan, kemiskinan dan kebuluran darinya dan keluarga.

Ya Allah Ya Tuhanku.. Bukakanlah kepadanya pintu kebajikan, pintu berkat,pintu nikmat, pintu rezeki, pintu kesihatan, pintu keselamatan, pintu syurga dan segala pintu kebaikan di dunia dan akhirat. Dan aku jua memohon kepadaMu Ya Allah.. jauhkanlah segala pintu kejahatan dan keburukan darinya dan keluarga.

Ya Allah.. tiada yang mudah kecuali Engkau yang memudahkan dan Kau jua Ya Allah yang menjadikan yang susah itumudah. Permudahkanlah kehidupannya dan keluarganya. Jauhkanlah dari segala bala dunia dan akhirat. Jauhkanlah dia dari pujukan iblis dan syaitan serta jauhkanlah dia dari kejahatan manusia dan jin yang memusuhinya dan jauhkanlah dia dari pengaruh nafsu yang menyesatkannya.

Ya Allah hidupkanlah dia dengan keimanan dan matikan lah ia bila sampai masanya dalam keimanan. Ya Allah Kau berikanlah padanya kesihatan fizikal dan mental yang terbaik, terangilah hatinya dengan cahaya hidayahMu, Perbaikanlah amalannya dan tunaikanlah hajatnya baik dalam agama, dunia dan akhirat. Sesunguhnya hanya engkau yang Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Ya Allah hambaMu ini juga memohon agar Engkau sinari dirinya dengan cahaya Nur Mu dalam hatinya, telinganya, matanya, kiri kanannya, mukanya, belakangnya, atas dan bawahnya, urat sarafnya, dan pada darahnya, serta dagingnya, rambutnya dan lidahnya.. kaki tangannya dan semoga Kau jadikan Nur itu pada semua pandangan dan fikiranNya dengan rahmatMu Ya Allah yang maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Ya Allah, Ampunilah segala dosa-dosa nya dan kedua ibubapanya serta keluarganya dan semua teman-temannya dan muslimin muslimat.. kerana hanya Engkau Maha Pengampun akan setiap dosa.

Ya Allah jadikan dia juga seorang mukmin yang soleh kepada semua yang berkaitan dengannya.

Ya Allah.. hambaMu ini mengakhiri permintaan ku ini.. dengan permintaan semoga Kau kurniakan segala kebahagiaan, kejayaan, kekayaan dan keindahan kepada sahabatku ini di dunia dan akhirat. Kau Jadikan dia hamba yang beriman, bertaqwa, beramal soleh dan bersabar atas segala perintahMu dan ketetapanMu. Ampunilah segala dosanya sedar atau tidak. Jadikanlah dia sebaik-baik lelaki/perempuan iaitu lelaki/perempuan yang soleh. Amin Ya Allah, Amin Ya Rahman, Amin Ya Rahim, Amin Ya Rabbal 'Alamin.

Selamat Hari Lahir Ayla Arissa.. Semoga Panjang Umur dan Murah Rezeki. Bahagia Dan Berjaya Dunia Akhirat.

1 Comments Here:

Unknown said...

we provide kids table and chair for rental. Do SMS/Whatsapp at +60123288522 Let your child enjoy doing activity and dining in GREAT setting table!!

Ayla Arissa Blog
Ayla Arissa Blog
Hootoh Blog Blogger Free Ping website and RSS feed